NÁZEV: Autodromo Nationale di Monza

STÁT: Itálie
DÉLKA OKRUHU: 5793 m
DÉLKA ZÁVODU: 53 kol, tj. 306.72 km
POLE POSITION: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:20,089 (2004)
NEJ. KOLO: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21,046 (2004)
LOŇSKÝ VÍTĚZ: Sebastian Vettel (Toro Rosso-Ferrari)

Královský park v severoitalské Monze hostí velké závody již od 3. září 1922. V tom roce se zde Milánský automobilový klub u příležitosti 25. výročí trvání své činnosti rozhodl vybudovat závodní trať, která by sloužila motoristickým sportovním akcím a testům bouřlivě se rozvíjejícího automobilového průmyslu, sídlícího v nedalekém Miláně. Několika variantám drah dominoval ovál tvořený dvěma klopenými zatáčkami o poloměru 320 m a dvěma rovinkami o délce 1,070 km. Jak stoupal výkon vyráběných automobilů, padaly rychlostní rekordy. Neuplynuly ani tři roky a v úsecích s klopenými zatáčkami se jezdilo rychlostí přes 200 km/h. V roce 1929 byla překonána tato hranice nejen jako maximální, ale také jako průměrná rychlost na celém oválu.


Nová éra okruhu začala v roce 1950. V GP Itálie, která je od počátku bez přerušení součástí mistrovství světa F1 a která se konala právě v Monze, zvítězil Giuseppe Farina na Alfě Romeo. Bez tradičních klopených zatáček se italská velká cena musela obejít od roku 1970. Trať se tím zpomalila a současně zkrátila na 5,750 km. Rychlá zatáčka Parabolica dostala větší únikové zóny. O dva roky později se o další zpomalení zasloužily nové šikany před zatáčkami Grande a Ascari. Průměrné rychlosti se v té době pohybovaly kolem 215 km/h. Podobné úpravy snižovaly absolutní rychlosti i v dalších letech.


Od 80. let minulého století se okruh průběžně modernizuje dodnes. První přišel na řadu paddock a nově byla zastřešena tribuna v zatáčce Lesmo. Původní tribuna se zřítila v zimě pod vahou napadaného sněhu. Díky nově zbudovaným boxům, velkorysému lékařskému zabezpečení a tiskovému centru se z Monzy stalo nejmodernější závodiště té doby. V následující dekádě byla trať znovu upravena podle nových bezpečnostních požadavků FIA, zvýšila se kapacita sedících diváků ze 45 na 51 tisíc, součástí lékařského centra se stala přistávací plocha pro vrtulníky. Poslední zásadní stavební úprava proběhla v roce 2002. Nově byla postavena budova boxů s garážemi. Tradiční pódium bylo strženo a znovu vybudováno. Zvětšil se jezdecký tábor, stejně tak zázemí pro diváky.

Zdroj : formule1.auto.cz

This content has been locked. You can no longer post any comment.