NÁZEV: Marina Bay Street Circuit
STÁT: Singapur
DÉLKA OKRUHU: 5067 m
DÉLKA ZÁVODU: 61 kol, tj. 309.09 km
POLE POSITION:
NEJ. KOLO:
LOŇSKÝ VÍTĚZ:

  Zavedení nového okruhu v Singapuru do kalendáře formule 1 v roce 2008 by nebylo až takovým revolučním počinem, kdyby se poprvé od vzniku světového šampionátu neuskutečnila velká cena automobilů F1 za umělého osvětlení. Ke spuštění nové atrakce bylo nezbytné městský okruh řádně nasvítit. Instalované zařízení dokáže vyvinout čtyřnásobnou intenzitu osvětlení, než jaké známe například z fotbalových stadiónů. Jeho základem jsou halogenová svítidla, každé o výkonu 2000 wattů, umístěná po čtyřech metrech v desetimetrové výšce nad dráhou. Celkový instalovaný výkon na okruhu dlouhém 5,067 km dosahuje hodnoty 3,18 miliónu wattu. O zdroj energie se stará dvanáct zdvojených generátorů. Právě zálohovatelnost zdroje a jeho nezávislost na místní síti byla základní bezpečnostní podmínkou, protože se v žádném případě nesmí stát, že by se nad tratí během závodu rozprostřela tma.


Městský okruh v Singapuru je zajímavě koncipován. Závodní vozy celkem 61krát přejedou Andersenův most na malý ostrov, který po Marina-Bay mostu opět rychlostí 260 km/h opustí. V posledním sektoru podjíždějí jezdci tribunu, čímž připravují divákům jedinečný zážitek, protože se k nim vozy blíží čelem a pak ve velké rychlosti mizí pod jejich nohama. Nejlepším místem k předjíždění je první zatáčka na konci cílové rovinky, kde jezdci zpomalí z 300 km/h před levopravou pasáží na 100 km/h a ještě mají před sebou ostrou vlásenku. Dalším vhodným místem k předjíždění je pak zatáčka číslo sedm.


V mnohém singapurská trať připomíná Monte Carlo. Aerodynamické prvky jsou nastaveny na maximální přítlak a díky množství zatáček, projížděných jen na druhý rychlostní stupeň, dosahuje průměrná rychlost na kolo přibližně 170 km/h. Převážná část asfaltového povrchu má horší úroveň, obvyklou právě u městských okruhů. Přeasfaltována byla jen pětina délky celé trati, tedy přibližně jeden kilometr. Odborníci proto počítají v Singapuru se silně omezenou mechanickou přilnavostí. Tomu odpovídá nasazení měkkých směsí pneumatik. Pro motory nepředstavuje Singapur jako většina městských trati vážné nebezpečí. Na plný plyn se jede málo, vzhledem k častému zrychlování z pomalých zatáček jsou ale kladeny značné nároky na převodné ústrojí. Proto mají převodovky krátké odstupňování.

 

This content has been locked. You can no longer post any comment.