alt

 

Zdravím, dnes je 1.5.2016 a to znamená, že na pořádu dne je první evropský závod letošní sezony MPL F1 - VC San Marína.

Než si představíme samotnou trať a její lokalitu, podívejme se nejdříve na její historii.

 

První závody se uskutečnili v okolních vesnicích už v roce 1963, ovšem jednalo se o neucelený okruh, který se každým rokem měnil a hlavně, jezdili se na něm pouze motocyklové závody. Velká změna nastala koncem 70. let, kdy Itálie nutně potřebovala zastoupit stárnoucí chrám rychlosti Monzu a potřeba nového závodního okruhu už tedy byla hmatatelná. Jako povel startéra pro stavbu okruhu v provincii Emilia-Romagna, jejíž cetrem je od okruhu 35 km vzdálené město Bologna, byla brána nehoda na startu VC Itálie 1978 při které bohužel zemřel Ronnie Peterson. V roce 1980, kdy se pořád ještě rekonstruoval okruh v Monze uspořádala Imola první VC vozů F1. Byla jí jedou jedinkrát VC Itálie, přičemž od následujícího roku si Imola našla stálé místo v kalendáři jako VC San Marína.

Jedinou změnou okruh prošel v zimě roku 1994, ano po tragickém roce 1994, kdy se na okruhu v Imole odehrála tragické představení, které se zepsalo nejen do mysli fanoušků, ale i rozdělilo F1 na dobu před Imolou 1994 a po ní. Po nehodě zelenáče Rubense Barrichella v šikaně Variante Bassa v pátečním volném tréninku byli všichni všoku, aniž by tušili co se příští 2 dny stane. Nejprve se v sobotu při 2. kvalifikačním tréninku dostal právě v zatáčce Variante Bassa do kontaktu s obrubníkem Simtek-Ford rakušana Ratzenbergera, u kterého se tímto kontaktem narušil tok vzduchu předním přítlačným křídlem. To samozřejmě nemohlo vydržet nápor vzduchu při více než 300 kilometrové rychlosti. No bohužel část křídla odpadla na nejméně vhodném místě - před zatáčkou Villeneuve. Výsledkem této skutečnosti byl neovladatelný monopost, který se při rychlosti 330 km/h řítil proti nechráněné betonové zdi. Následný pohled televizních kamer byl hrůzostrašný - Ratzenberger na místě zemřel a F1 se poprvé od smrti Elia de Angelise v Le Castellet dostala do nejtěží možné situace, tím spíše, že tým Simtek měl obchodní zastoupení v Bernie Ecclestoneovi. Neděle už měla dílo skázi jen dokončit, což se do puntíku stalo. Už při startu závodu bylo vše špatně. Ze svého startovního stání se neodlepil Benneton-Ford pilotovaný finem Jarvi Lehtem, přičemž do něj zezadu ve vysoké rychlosti narazil Pedro Lamy jedoucí na Lotusu. Trosky obou vozů přelétli ochranný plot a zranili 7 diváků. Na trať vyjel Safety Car - teprve po druhé v historii. Nejednalo se o nějaký speciál pilotovaný najatým profesionálem jako tomu je nyní. Tehdy se jednalo o neupravený silniční Fiat Tipo, který nemohl monstrům s 10 až 12 válci a více než 800 koňmi, které seděli na pneumatikách obrovských rozměrů, absolutně stačit. Safety Car zajel na konci 5. kola do boxů a směčka tím byla opět vypuštena ze řetězu, nejprve odstoupil po poruše motoru Erik Cómas, který ovšem stihl dojet do boxů. To co se stalo v nájezdu do 7. kola nejtrefněji okomentoval Jo Ramiréz, dlouholetý závodní inženýr Ayrtona Senny. "Stalo se něco, co nám před pár vteřinami přišlo naprosto nemožné, a přesto se to stalo". Ayrton Senna ztratil při více než 300 km/h kontrolu na svým vozem a narazil do betonové zdi. Tento hrůzný moment pak uzavřel kapitolu F1 jak z pohledu směru zaměřeného na absolutní výkon, tak z pohledu pilotů, kdy byli vybíráni jen ti nejlepší a nejzkušenější.

 

Toliko historie Imoly, teď už pojďme do současnosti, tedy v našem případě roku 2005.

Trať měří 4,959 km a jezdci ji musí obkroužit celkem 62x aby viděli šachovnicovou vlajku.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari má 17 zatáček, 10 levých a 7 pravých, přičemž je jedním z malá, který se jezdí proti směru hodinových ručiček.

 

alt

 

Na MPL se VC San Marína jela pouze 2x v historii. Nejprve v roce 2011, kdy zde po soubojích dojeli jezdci do cíle v pořadí Zoubek a Polesný. V roce 2014 pak šíleli tifosi nad dominancí Ferrari v čele s mistrem MPL F1 pro tento rok Patrikem Hankem.

 

 

Speciálně pro tento závod vedení série určilo stupnici, podle které budou posuzováni hříšníci, kteří se pokusí nedodržet stanovenou délku závodu.

1-10 zkrácení - bez trestu

11-20 zkrácení - +15 vteřin k výslednému času

21-30 zkrácení - +30 vteřin k výslednému času

31 a více zkrácení - DQ ze závodu bez možnosti odvolání

 

 

Komentáře   

 
-1 #2 Vojta Polesný 2016-05-01 15:19
Cituji Tomáš Repík:
V Imole se jelo i v roce 2008 a prvním vítězem byl zde Vladislav Shevchenko s Ferrari.
Stará historie :-D
Citovat
 
 
+2 #1 Tomáš Repík 2016-05-01 15:09
V Imole se jelo i v roce 2008 a prvním vítězem byl zde Vladislav Shevchenko s Ferrari.
Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Forum F1


  • Nejsou žádné příspěvky k zobrazení.

Paddock Teamspeak

 

185.32.183.131:9987

In the Stands Na tribunách

  • 41 guests
MPL Registrace: 454
TOPlist